Om meg

Oslo
Denne blogg er ikke aktiv. Besøk mitt nye nettsted, techstiler.no, for nyere arbeider! Her viser jeg fram mine produkter, prosesser, ideer og inspirasjon, og endel fra min Master i Formgiving, kunst og håndverk 2009/2010. Er det noe du lurer på, kontakt meg gjerne på barekari@gmail.com

torsdag 7. januar 2010

Utprøving Termokrome farger, Lapp 1:

Her har jeg gjort et utvalg av de utprøvingene fra redesignfasen som jeg syntes var mest interessant. Disse to tekstilene har jeg endel av, så jeg har mulighet for å prøve ut hvordan de termokrome fargene fungerer akkurat på de tekstilene jeg liker godt. Det tredje tekstilet har jeg veldig lite av, så det utelater jeg her, i denne utprøvingen, og kommer heller kanskje tilbake til det.

Jeg har brukt Termokrome farger som jeg har fått som prøve av et selskap som heter B&H ColourChange. De har vært så snille og sendt meg tre gratisprøver på de termokrome fargene sine, som er rådyre. Blå farge skifter temperatur ved 15 grader, Magenta ved ca 40 grader og sort farge endrer temperatur ved ca 30 grader.



Denne lappen er en prøve på å kunne styre hvor jeg vil ha en fargeforandring.
Jeg brukt den sorte fargen, hvor fargen forsvinner ved ca 30 grader.

Utgangspunkt:















Et virvar av tråder. Jeg har sydd med strømledende tråd først, og laget en en kant rund med tett sikksakksøm for å se hvordan fargen reagerer ved å legges oppå både den strømledende tråden og sikksakksømmen.















Slik blir det når jeg har fått festet alle trådene.Sydd med strømledende tråd som undertråd på baksiden av stoffet, og sort overtråd. Når jeg snur, er den strømledende tråden på fremsiden. Jeg har laget overganger på baksiden til de forskjellige delene jeg vil ha varm.

Vil det ha noen forskjell om den strømledende tråden er på framsiden eller baksiden? Hvor varm blir tråden?















Trykt med den sorte fargen over. Det fester seg ikke på den strømledende tråden, og bindemiddelet som den termokrome fargen må blandes med, vises litt i kantene på sikksakksømmen.















Sjablongen jeg brukte, kopierte biten i kopimaskinen og skjærte ut.















Slik ble det etter lang tid med strømtilførsel. Ikke alle trådene ble varme. Kan jeg ha koblet de sammen ikke godt nok?















Konklusjon:
Trykk først, så sy med tråd.
Det fungerer ikke å dele opp den strømledende tråden på denne måten, den blir ikke varm nok. Må den være sammenhengende?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar