Om meg

Oslo
Denne blogg er ikke aktiv. Besøk mitt nye nettsted, techstiler.no, for nyere arbeider! Her viser jeg fram mine produkter, prosesser, ideer og inspirasjon, og endel fra min Master i Formgiving, kunst og håndverk 2009/2010. Er det noe du lurer på, kontakt meg gjerne på barekari@gmail.com

torsdag 7. januar 2010

Lapp 11 termokrom farge:

Utgangspunkt:





























Trykt med grønn farge fra Zidjelings, på den ytterste delen av blomsten.



























Lagt andre biter fra samme stoff over. Det er kun det nederste som er trykt med termokrom farge. Denne har blitt ganske varm, slik at fargen forsvinner mye. Men det er også mye gult i den grønne fargen, som sitter igjen på tekstilet når det blå i det grønne forsvinner.




























Veldig feil grønn i frohold til den matte olivenfargen.



















































Trykt med grønn og sydd vanlig søm rundt blomsten ytterst på bladene. Undersømmen er strømledende sølvtråd. På baksiden har jeg strøket på sort vlieselin.


























Det gir et morsom yttrykk med søm kun på kanten.
























Hvordan ser det ut med mer volum?



























Varm tråd på det underste laget. Rynket blomst over uten termokrom farge.
























Enda varmere
























Med grønn lysdiode i midten






















Perler rundt?






















Perler rundt dioden?
















































Hvite perler?


















Gule perler?


















Gule perler med varm tråd?

















Grønne perler med varm tråd?

















Her har jeg sydd med strømledende undertråd rundt kanten på biten fra det første bildet, og klippet ut midten.

















Hvordan blir den når jeg snurper den sammen?

















Ikke varm tråd..


















Gul diode og grønne perler..

















Varm tråd på begge kretsene; den underste laget og det øverste. Jeg har snurret sammen endene på de to trådene slik at det blir varmt på begge samtidig. For å få til dette måtte jeg bytte batteri. Batteriet blir veldig fort oppbrukt, det trekker veldig mye strøm for å få tråden varm nok.

















Enda varmere






































































Varmere

















Enda varmere
Farge på den gule dioden gjentar seg når tråden blir varm.

















Passer godt på en hårbøyle






















































Konklusjon:


Det trekker veldig mye strøm fra batteriene for å få tråden varm nok. Jeg behøver en fast strømkilde mens jeg gjør utprøvinger på dette, noe jeg kan feste i stikkontakten = batterieliminator.


Batteriene ( 4,5v) gir ikke nok strøm til at både dioden skal lyse og tråden skal bli varm på en gang. For å få dette til å fungere, må man veksle mellom at dioden lyser og fargen frosvinner. Da kan jeg programmere en mikrochip, men jeg vet ikke hvordan den mikrochipen jeg har, fra Revolutionary Education, er sterk nok til å skifte strømmen på denne måten. Kan det gjøres på en annen måte?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar